Friday, November 7, 2014

kehidupan

hidup ini ada pasang surut dia..
adakala kita senang adakala kita susah.
adakala kita boleh pendam je masalah sorang2..adakala nak kena meluah jugak..
dalam hidup ni duit memang diperlukan..
tak pandai manage binasa la..
tapi kebahagiaan hidup bukan terletak pada nilai wang je semata-mata
masa, kasih sayang, perhatian, family..

tak semua orang boleh berkongsi masalah dengan kita
boleh nak pendam sendiri tapi pastikan kita mencari penyelesaian
jangan sampai terdesak baru berusaha.
keadaan seperti itu hanya akan memenatkan dan menyusahkan banyak individu
bukan pada diri sendiri sahaja

hidup biar tahu kemampuan dan future kemampaun
belajar merancang untuk masa depan depan itu perlu
hidup sendiri bagaimana
hidup berpasangan macam mana
hidup berkeluarga macam mana
semua ada cabaran
jangan nak sambil lewa dan pentingkan diri sendiri

komitment jangan sampai menyusahkan orang
ada kemampuan buat
tak ada usaha sampai berkemapuan
bukan mencari orang untuk memback up
sepanjang aku hidup pun nak beli apa-apa aku usaha sendiri
kehidupan waktu kecik yang susah tak sesenang mana mengajar aku banyak hal
yang mana kau hidup untuk survive
bukan untuk meinta-minta orang lain mencukupkan keperluan bagi kau

zaman sekarang rm50 boleh beli apa je
tak macam dulu
tak kira la duduk kat kg ke mana
bagi aku sama je la
selagi pandai memanfaat rm50 tu kau pasti mampu bertahan
tapi kalau tak pandai memang kau tak nampak la nilainya kat situ

mungkin cara kita berbeza
tapi aku suka dengan cara aku
yang paling penting aku tak menyusahkan orang
tak kacau hidup orang
dan yang penting bahagia aku bukan pada permintaan orang lain
tapi atas permintaan aku.
yang aku usahakan

masalah kalau kau lari memang akan sentiasa mengejar kau
tiada jalan melainkan kau menghadapinya


No comments:

Post a Comment