Thursday, October 10, 2013

belajar masak # part 2 :-p

hello..hello..hello...
sejak mempunyai kesedaran diri untuk menjadi seorang wanita yang mempunyai bakat memasak yang tiada bandingan ni *tipu* tiap-tiap hari kita menggoogle resipi baru..sudah banyakk resepi di hafal tapi belum punya masa yang banyak untuk membuat nya...ye orang seperti kita ni harus memasak memakan masa yang banyak..hahha...agak slow di dapur..maafkan saya future husband..
so hari tu kita men masak-masak kek kan...kali ni acara tu tetap di buat tapi kita tukar skit rupa bentuk nya...sebelum tu...

ni lah chef hari tersebut..phewww

alkisahnya begini...setelah haqi bekerja, saya pernah mengrequest kat dia untuk belanja saya beli ketam...oh sejak saya kerja lauk yangpaling mahal nak beli adalah ketam..jadi setiap kali nak beli rasa cam..alamakkkkk mahal la....so letak balik..makan ayam sudeh....jadinya setelah 3 bulan bekerja maka saja baru berani nak suruh dia belanja saya beli ketam...ayat dia lebih kurang
" syggggggg....dah lama kita nak makan ketam..."
"kalau beli nanti kita belajar masak" pheww...mungkin sebab tak sampai hati tengok muka aku yg macm budk hingusan time tu, makanya dia pun belanja la 4 ekor ketam...okey harga only rm16..xde lah mahal sgt...apasal org duk pung pang pung pang mahal nauu...aku ingatkan smp lah puluh2 hinggget...

so ketam dah beli, harus lah ko kena masak wei gegirl cun *matakeatas*
pastu duk menjerit-jerit kat orang acane nak siang ketam ni...
oiii cane ni suh orang kat market dia malas buat..
eh aku mana reti nak siang ketam ni...
nak kena buat apa ni, nak cuci apa ni..
mengelabah *lappeluh*

so k.uda penyelamat....
settle...
beli brg-brg nak msk ketam lak...
settle..
so mari mulakan memasak...
30 minute masak..
siap..
seperti biasa resipi sila la google yer..
sbb aku pun men campak..
tp haqi cakap sangat sedap...
sangat sedap hokeyyyyyy...
aku pun rasa begitu *lompatbintang*

so menu kitaorang hari tu adalah ....

ketam masak lemak kuning .......
telur dadar.....
kangkung belacan...
dan pencuci mulut adalah
.
.
.
.

.
.
.
.
























palvova kek in the house!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! tpi palvova kek kita cam pelik sikit...seperti biasa silalah salahkan pengukus...hahhahaha...actly kek tu kek coklat, tapi aku pegi beli topping tu then tuang sajo atas tu.letak buah kiwi potong kecik2..bestttttt....rasa macam secret resipi gitu *perbandingan yang susah diterima*
toping kotak ni cam cair sket, termenung sekejap aku bila tgk palvova aku nape rupa dia cam pelik kebeno...hhahhaha...xpelah janji cuba ken *tepukbahu sendiri* tapi bila letak dlm peti ais, lagi best...serius..cuba lah buat...korang buat kek coklat pastu letak toping white tu...ni aku nak buat lagi..dah beli dah toping yang dalam botol punya...yg spray punya tu...inshallah jadi lah kali ni...hihihi..ini kali!
actly sebab nak masak ni semua aku kol 9pg dah start hokey...
makannya kol 2ptg..ko mampu masak selama ni...
sakit tumit aku berdiri lama..
betul la org cakap, masak tak penat yang penat sebab berdiri...
so sila lah reka dapur yang boleh ko masak sambil duduk...
baru kerlasssss....
terasa hebat bila diri boleh buat semua ni....
walaupun saya macam tak pandai di dapur, tapi saya ada kesungguhan untuk belajar semua ni..
tetiba ayat skema...
jadi sekian saja persembahan saya hari ini....sila la cuba dirumah yea...


bye :-)

No comments:

Post a Comment