Sunday, June 15, 2014

custemer always right?

sengaja aku letak tajuk dengan tanda tanya..
ikut kebiasaan memang gitu la kita sebut..
tapi kalau dah jadi peniaga, guna ayat tu hanya nak bash pembeli jadahnya kan..
aku pun peniaga jugak, walaupun hanya part time..
deal dengan orang jugak..tapi tak de lah nak sound2 orang ni..
cakap custemer always right kan..
so nape nak melenting kan..

pleas la peniaga tak kira jual barang ke, jual service ke, buat ape je la..
kalau berjanji tu tepati la janji anda..
buat kerja biar jujur..
bukan kejar untung dan nama semata mata
aku paling pantang kalau berurusan dengan orang yang tak tepati masa
banyak aku belajar dari pengalaman deal dengan orang time uruskan hal perjahwinan aku baru-baru ni
memang banyak dugaan nya
tapi aku sebab tak nak family susah hati..act cool je la
most of orang yang aku deal ni banyak buat masalah sampai aku malas nak marah2
sampai orang boleh tanya aku..kau kenapa dah senyap gitu?tak boleh marah ke orang tu?buat keje macam @#%$#^%&
tapi letih.
time tu aku just fikir tak pe la kau jawab la dalam kubur nanti..

memang jenis aku, sesiapa yang nak deal dengan aku mungkin akan rasa aku too careful
of course la aku melabur bukan utk 100 ringgit kot
1k-3k kot..
pastu kau main2 kan..
depend la kalau kita ni sebagai peniaga nak buat endah tak endah
orang lain pun ada kerja jugak..
jangan sebab pembeli bertanya itu ini dah mula nak melenting
sorry la aku memang jenis macam ni..
kalau janji nak bagi hari ni, tak dapat info aku perlukan kau explaination..
why?
just explain je, aku okey je..
ni janji nak call hari ni la, tapi senyap je..
nak pos minggu ni, tapi tak pos pun..
bila tanya baru nak bagitahu..
pastu explain macam custemer yang tak faham prosedur..
yang aneh explain panjang leber term and condition..
at the end tak tepati jugek..
hahhahahha...
so k la aku msg orang tak de nak gaduh2 la..
tapi sebagai peniaga kita jangan nak selalu salahkan pengguna or pembeli je..

dari pengalaman aku berniaga la..
aku pun ada kala macam leka jugak..
kadang-kadang penat..sebab aku still kerja kan..
dulu aku berniaga aku buat c.o.d..
balik kerja aku hantar barang kat custemer..
sebab aku kerja aku perlukan custemer yang boleh tepati masa..
kalau janji nak datang collect barang kol sekian sekian sila lah tepati..
kalau tak sempat or ada hal urgent tolang lah bagitahu...
memang tak dinafikan agak penat lah sebab most of custemer jarang yang betul2 tepati masa..
at the end aku stop buat c.o.d sebab aku rasa too tired and aku tak nak beri service yang ala kadar..
aku takot aku tak boleh bagi komitment...so aku just ambil order yang custemer sanggup terima order by pos..
yang tak percaya aku tak ada push pun..up to u la kan..
aku just try bg service yang terbaik je...
aku just follow term and condition yang aku buat je..
kalau da masalah aku explain..kalau barang tu supplier yg handle aku bagitahu..
masing-masing punya strategi la kan..tapi tolang as peniaga tolong jangan buat mudah je..

konsep aku...tiga kali bertanya..kalau tak ada feedback baru aku berbunyik..
ask why so difficult to deal?
and for 3 time u ignore, i ask why u dah melenting..
hahhaha aku dah OMG how i can deal with u?
normally aku xde balas dgn msg yang melenting or mrh2 balik..
aku just akan bertanya kenapa nak marah aku bertanya status progress job?
lambat laun yang terasa akan rasa malu la..
and after that yang say sorry tu aku appriaciate..
yg still sombong tu NO MORE DEAL WITH U!!!
and walaupun hasil yang diberi tittop, aku rasa cukup lah sekali aku guna khidmat tu..
peniaga kena faham yang custemer bukan sekadar nak hasil tiptop tapi custemer juga perlukan kerjasama dari kita juga..
jangan beri alasan kita sibuk, alasan masalah family, ape2 je la..
komitment perlu ada..kita dibayar..bukan buat kerja free..

apa yang dah jadi tu aku malas nak comment..
orang yang buat pun tak de minta feedback..
ok ke x hasilnya..puas hati ke tak?
senyap macam tu je...
so k la kalau begini cara anda bekerja..
semoga anda berjaya and lebih berkomitment di masa hadapan..

custemer always right!
so fullfill custemer right.
and follow ur term and condition.
thanks.


No comments:

Post a Comment