Wednesday, March 2, 2016

tracking number

hi gaisss..hahaha.
pejam celik..pejam celik..agak lama jugak la aku berkecimpung dalam dunia bisnes..as a part time aje..tapi bisnes ni cukup mengajar aku pelbagai erti kehidupan, nilai dan banyak la..
macam macam kerenah nak kena layan..
kerenah supplier
kerenah cust
kerenah anak
kerenah family.
dll..

kadang-kadang give up jugak la..pernah la rasa macam malas dah nak berniaga ni..
almaklumlah aku pun suam suam kuku je...bukan untung juta juta pun..
setakat income ratus ratus aje..hahaha

tapi aku syukur...
at least bulan-bulan ada la extra income ak dapat..
dapat la sopim..
kadang-kadang kumpul nak pergi holiday..
iya la tak kaya mana kena lah belajar erti menabung..
bukan macam setengah orang sap..sap...dah terbang ke obersea..
idak la hamba jeles..
daku menerima kehidupan dan apa yang aku miliki ini dengan penuh kesyukuran,,
gituu,,

bukan nak bagi tazkirah apa la
just nak sharing satu kisah aje..
dunia bisnes skrg kan dah makin meluas..tambahan sekarang dunia semua di hujung jari..
lagi senang hoiii...sopim dari rumah je...tetiba dapat brg...kahkahkah..
aku nak cite kisahnya begini...
ak ni beli barang dari sorang supplier ni..
sebelum agen ramai service ok je..
minta tracking no elok je dapat bagi.
tapi sejk dah ramai agent ni mak aiiii...siap kena merayu rayu nak minta tracking no.
entah la aku frust dengan sikap segenlitir supplier yang mula-mula service tip top..
pastu sendu...bukan nak kondem apa...
aku kalau benda tu tak urgent ak tak ada nak push, tapi since ak pun dah bagitahu nak pergi pick up sendiri barang bagi la kan ak tracking no...ni tak sampai 3 hari aku tunggu tracking sahaja...
adoi laaa,,,,
pada aku tarcking ni penting..
ak pun tak suka nak bagi cust ak tertunggu-tunggu...
kesian beb..
nak2 yang susah nak keluar ambil barang sendiri ni..
so tarcking ni boleh bagi kita alert la bila brg kita posmen nak hantar..
so tak de la nak kena pick up sendiri dekat pos laju atau sebagainya..
tapi bagi kes aku, aku berniaga..benda nak kena cepat since dah ada cust book..
aku pun hari tu nak balik kg...orang kg pun ada nak jugak brang tu...
aku dah alert supplier 3 hari sebelum untuk bagi ak tarcking no, sebab aku nak self pickup
sebab kalau tunggu posmen hantar kadang-kadang take time 1-3 hari juga
macam kawasan rumah ak ni kadang-kadang kena push jugak sbb brg banyak dorang delay jugak penghantaran..so sebab nak cepat ak nak pergi ambil sendiri la....tapi yang sedihnya supplier tak bagi tarcking no...kalau aku tanya sekali xpe jugak..ni sampai 3 kali aku tnya tak bagi-bagi jugak..
sungguh ak kecewa dengan sikap supplier begini...
bukan ak tak bagi masa, tapi 3 hari kot..
tak kan dlm masa 3 hari tu tak boleh nak taip tracking no dan send dekat aku..
entah la...susah jugak nak berbisnes bila supplier macam ni..
sekarang nak order barang dengan dia pun rasa macam malas...

betul jugak kata orang
kadang barang murah, tapi service hampeh..orang tak datang jugak
kadang barang mahal, service tiptop...ramai je datang beli...
tak semua benda bergantung pada harga..
yang penting cara kita handle cust

tak tahu la pada orang lain tracking no tak de la penting mana
tapi pada aku yang berbisnes ni amat lah aku tekan kan
lewat sehari orang hantar kita dah rugi.
cust dah pergi cari seller lain.

hope lepas ni tak akan terjadi lagi lah supplier macam ni
kalau banyak sangat tracking no nak kena taip, pada aku dahulukan dulu pada yang urgent ni
sebab tak semua beli untuk diri sendiri..
harap memahami...

nite.

No comments:

Post a Comment