Sunday, July 10, 2011

bermotif?

setelah tadi duk mengarang ayat2 yang nonsense..sekarang suddenly ada something yag mau share dengan readers lak..haha..emm mcm baguih lak aku ni..ok ok..sudah dekat semingggu aku menghabiskan masa dgn berehat,makn,tido..lepas abes je exam hr tu aku trus fly dalam mimpi pastu tetiba dah sampai kat umah..haha..no rest bocz need to start my industrial training immediately..wawa tido dgn penuh muka berkerut sbb penat gler time tu..memulakan routine as a worker mmg byk pengalaman..mencabar,menarik and kekadang busy gak..haha..i did`nt want to stoli moli about my experience while i undergo industrial training until my mark will announce..so sabar ye 4 who want to know..hihi..secret ag..hahah..

byk sgt aku nak bercoleteh ni..aceli aku nak share experience aku time aku duk apply jobs..jgn ingt aku wlupun duk goyong kaki 24 jam je taw ...dah byk aku apply keje tpi aisey...belum ade rezki...huhu..ditambah dgn hati yang masih berbelah bagi lagi..haha...

jom aku nak cite pengalaman pertama aku di temuduga...kihkih...

intebiu 1.
setelah mendftr dgn job malaysia maka byk la aku by application pada vacancy yang di promote,,then suatu hari dpt email...email tu tlis cmni..
sila hubungi no ini 09-****** untuk temuduga anda..
aku pun excited la..tpi confius gak atas jawatan ape tmdga ni cz dah byk sgt apply hingga xtaw yg mana 1..hihi..jadi aku cal la no tu and tanya la segala bagai yg berkaitan..bla bla bla...dah bt appointment segala maka i ready to attend the intebiu..

hari intebiu..
melaram sehabisnya..haha..ops lupa nak gthu atas jawatan ape...jawatan nya adalan eksekutif kewangan...ok setelah bt revision about that post maka aku penuh confident pg la ...ditemani somebody give me more support n confident..

tiba di tempat intebiu..
dalam hati..ishh betol ke ni office dio..mcm xde org je..namun cpt think +ve coz xnak bg down..hii tapi dalam hti dah dapt agak ape keje yg diarg nak tawarkan ni bila saja mata ni terpana melihat logo yg menghiasi dinding sepanjang perjalanan ke office itu..uwaaa... dalam hati sempat menyumpah2..huhu..dosa bertambah aku hari tu..

masuk dalam office..
eh eh nape xde org ni tapi dgr someone tgh bg lecture..aku slap masuk ke ni..kelas tuisyen ke ni..tpi ase nya dah betol, dah pakai spek ni..xkan aku silap tgk ag...maka aku pun dgn selambanya menjerit la ...
assalamualaikum..
.terkezut gua bila terjengol kuar satu kepala tanpa badan kerana dia dilindungi oleh satu board yang besar..haha..akak ni bt aku suspen je..sib baik aku xde heart attack..lau x mau aku tumbang kat c2...selamba je akak tu tnya aku..nak ape dik..?aku pun ckp la nak intebiu..muka serius gler..akak tu suh ec form n questnaire..ish ni yg aku mals ni...tp ec je la..dah syarat..

sesi menunggu..
aku dgr lecture kat dlm stu bilik tu makin kuat..perggg smgt gler ckgu nya...tpi aku dah rasa nak kere bontot ni tnggu time aku di intebiu,,aisehhh lama siot..germ aku..padahal aku dah taw apa keje yg diarg tawarkan..mmg aku dah berapi2 time tu cz ase dah kene tpu..cilakak pny company **********.

sesi temuduga..
muka dah penat cz dah lama sgt menunggu..tp mmg sngja muka dibuat mcm org nak gaduh sbb aku xnak waste my time to listen his sermon r lecture..dia suh stoli fsl diri aku pun bt ala kadr je..nak mempercptkan masa..tp dia tu mmg saja menguji aku..dia nak juga bg lecture dio...aku xnkkkkkkkkkkkk dgr la...huhu..td aku dah dgrrrrrr...huhu...sbb nak jaga etika maka i just show my fake attention where like he just tell to a preti doll..haha..muka mmg toya and he noticed that i really dont have any interest to join his group so my intebiu session was ended early...fuhhhh very lega dear..

my reason 
-reader aceli he want me be his agent or promoter to sell his product..he aceli lied me cz he offered me the position fianance ex..the true positon could be marketting ex/sales ass/promoter/agent ......
-lak tu kena bayar utk g kursus,keje xstart ag tapi dah suh byr2..patotnya company la byr..ye dak??
-keje nya akan ke sana ke mari cari customer utk promote org ambil productnya..hish aku x berminat..
-kena ada transport,company x provide..menyusahkan betol bagi aku.
-gaji bukan seperti yang di offer dalam iklan..gaji depend on sales..

so aku xmenyesal refused to join his club..aku merasa dia xwajar mengiklankan position itu sebegitu..seharusnya kenalah jujur and menepati apa yang telah dijanji r diiklankan..mmg bayk menyusahkan..tpi aku ttp merasa ia suatu pengalaman yang berharga bt aku agar berhati-hati dan lebih peka dgn sebarang iklan kerja..jgan tgk pada gaji je..huhu..kena selidik dulu latar belakang company tu..huhu..naif tol rasa time tu..tpi skrg aku dah buat segala list mana2 company yang aku apply keje..agar perkara yg sama xberulang kembali...

itu lah pengalaman intebiu pertama aku..huhu..sedkit sebanyak memberi aku keyakinan utk berhadapan dgn situasi yang tidak dijangka seperti ini di masa depan..


with lots of motif...
ainrisya

No comments:

Post a Comment