Thursday, February 28, 2013

mungkin ini jawapannya..

kadang kita manusia terlalu cepat menilai hati orang lain..kadang kita terlalu memerhati keadaan secara fizikalnya sahaja tapi kita tak tahu sejauh mana kekuatan mental dan emosinya..kadang kita menyangka org yg selalu bersedih dan menangis itu rapuh jiwa nya..mungkin ya tapi sejauh mana dia mempunyai kekutan utk bangkit kita tak pernah menyedarinya...

masalah kadang datang bertimpa-timpa..tapi aku rasa sangat bersyukur dan sejenak berfikir..betapa kasih sayang allah berikan terlalu banyak..ya terasa sangat diri ini kerdil dan malu dengan MU ya allah...sungguh betapa terasa diri ini ibarat di beri peluang..terlalu banyak peluang..namun aku masih lalai..allah sungguh aku insan lemah...

kebelakangan ini kdg tekanan dan stress adakala menjadikan aku insan terlalu banyak merintih..terlalu byk menagis..melepaskan amarah..namun aku sering percaya pada janji allah yang tak mungkin menguji hambanya melebihi paras kemampuannya..allah sungguh aku sedar akan nikmat dan hikmahmu..membuat aku sejenak menginsafi kekhilafan diri..

sungguh ternyata di saat kesabaran aku pernah tinggal sedikit cuma, ternyata kau pinjamkan sifat redha di hati ini..dalam keadaan aku melewati hari-hari sukar, pasrah dengan ketentuan, kau ubahkan segalanya dalam sekelip mata..sungguh aku merasa ajaib namun aku bersyukur..allah mungkin ini hikmahnya di sebalik keredhaan aku..allah mungkin ini cara engkau menolong aku utk aku melalui saat2 sukar aku..

betul kan, allah ada berjuta cara utk menolong hambanya..kdg kita minta dari allah benda lain, tapi allah berikan yang lain..puas kita berfikir apa kaitannya..tanpa kita sedar allah telah membuka cara dan jalan utk kita terhadap permintaan kita..

jangan putus asa..ikhlaskan segalanya..
sesungguhnya jawapan yang dicari akan ditemui...
cepat atau lambat....

No comments:

Post a Comment