Wednesday, September 25, 2013

belajar masak :-)

sejak akhir -akhir ini dia punya kerajinan nak memasak sangat la boley di puji puji..hahha
hari tu kakak aku da beli tepung a.k.a acuan segera untuk buat kek coklat..dari dia bagi masa raya sampai lah minggu lepas baru aku buat..ekekke..bukn malas tapi sebab tak ada oven, tak ada pengukus..so tak leh buat..kahkah *alasan*
pastu tetiba rasa nak buat, maka dengan muka tak malu nya aku pergi pinjam oven dengan ofismate aku..haha..padahal beli baru bape ken, tak pe la kita try dulu, jadi baru kita beli..gitu konsepnya...
dan kebetulan pulak, minggu lepas bakal adik ipaq i dtg bermalam kat rumah...lagi lah excited nak buat ken..padahal tak buat acuan pun, ngada je lebey aku..wehhh aku tak pernah nak buat kek ni..harus lah nerveous nak buat..kang tak jadi frust tersengih aku...
disebabkan fasma (bakal adik ipaq) pandai ngat bab2 kek ni let her be leader la..
aku jadik tukang turut yang homeiiiiiiiii *matakeatas*
dah la tak ada pemutar tepung tu (ke orang panggil ape) lenguh gak nak pukul acuan secara manual ni..
p gak bukan aku jugak la yang banyak pukul, fasma yang buat..ekekkeke..

siap je semua, bakar kek dlm 45 minit camtu la..aku rasa kejap2 nak g tengok apa jadi kat ke aku..kejap kejap nak g tengok..macam orang excited tak habis je kelakuan nya...
hahha, rasa hebat giler dah ni buat kek, walaupun sebagai assistant je...family aku mana pernah nak buat kek ni walaupun ada 5 orang gegirl yang comel tapi semua mcm emmmmm...
kalau discus raya nak buat kek 
"eh raya taun ni kita buat kek nak"
"tak yah beli lagi senang"
jawapan yang memang sennag nak di beri..tak yah comot2 kat dapur, beli lagik senang.......
nanti buat kek coklat, jadik kek span hitam...
kahkahkah..p rasa nya semua org dah da kemajuan dalam acara memasak kek or biskut ni..adalah yang pandai dah kot buat tu....so aku pun tak mau ketinggalan jugak lah nak tunjuk keteror an aku walaupun kat dapur macam orang blur...kuikui...

excited giler aku, bila kek coklat kukus aku siap..kembang aje...homei je..p fasma buat lagi jadi la...tapi ni kira versi aku walaupun macamtu tetap rasa bangga gilerrrrrrr kot....jadi ok..jadi.........
pastu petang tu nak hantar fasma balik uni dia, aku singgah ambil haqi dulu...saja nak bagi dia rasa kek coklat aku buat...kahkah...sekali dia cakap sedappp....kembang setaman hati kita...semangat nak buat agi....
pastu terus la kita pergi cari pengukus yang murah-murah kat kedai Happy Home...sekali memang murah je pengukus ni..haha..buat susah aku je perhi pinjam pengukus orang sampai makcik jiran ingat aku pindah rumah siap pergi ofis bawa pengukus..motif pindah bawa pengukus je? blur sekejap.

dah beli pengukus harus lah rajin buat kek kan...
hari isnin tu haqi datang, so meh la kita pegi beli bahan-bahan buat kek..tapi harus lah beli acuan yang siap tu...tak kuasa i nak sukat-sukat acuan..kang ada yang tak jadi....hhaha..taraf aku cukup la bagi yang segera je..yang dah siap-siap sukat tu..yang mana ko just perlu tambah telur and mentega aje...pukul bagi rata and bakar..done! senang..
haqi sebab gembira sangat aku ni rajin nak membuat kek dia offer nak beli oven

h: nanti kita belikan kamu oven ek
a: eh tak yah la, buat pe
h: ala tak mahal pun..nanti boleh la kamu kukus dlm tu je
a:tak yah la kita kan dah beli pengukus
h:sian kamu, xpe la nnt boleh pakai kat rumah kita nanti..
a:tak yah la lagik, bagi kita betul2 pandai buat baru kamu beli...
h; ok...sayanggggg h....yg homeiiiiiii ni..
a: sengih2 mata keatas..

daripada aku terima offer dia nak beli oven tu, yang pastu aku buat kek tak jadi baik aku tak yah..kang aku buat tak jadi ke, tetiba semangat hilang ke, nanti kena bebel beli oven tak buat kek..baik kita bersusah susah dulu, kalau tak jadi tak ada lah aku rasa bersalah sangt ken...hhahha..boleh bagi alsan pengukus yang salah..ekekkeke..seperti contoh di bawah ni...


kalau haqi tanya kenapa? kenapa?kenapa?
 h: apasal bentuk dia camni?
a;pengukus kot, susah nak angkat..

h:apasal manis sgt ni?
a: oh bakar kuat sgt, pengukus kan xde button slow kan suhu...

h: kenapa?
a: sebab pengukus kot....
ekekkeke.......
 dah yang ni? sebab pengukus gak ke? errrrrrr....ni topping la ..topping ikut suka hati kau......
puding gula hangus ni aku buat semalam, gigih aku buat ni memalam buta...dah org cakap buat ni sennag giler..haqi pun cakap senang giler, harus lah aku try ken...cakap dah ada pengukus....hahhahah...sekali jadik lah jugak...aci la sebba for first time buat ken....hallohhhh clap2 hand bagi semnagat skit la.......
kol 9 lebey tu haqi call..

h: hne buatpe?
a:ce teka kita buat pe?kita masak kegemaran kamu...
h: yeeeeee...nasik ayam ek..
a: adeh, bukan nasik la...something like kek gitu.
h: kek coklat..
a: bukan laaaaaaaaaaaaa *dh nak majuk*
h: pudingggggggggggggggggggg
a: ha ahhhhh...kamu kan suka makan...
h: wahhhhhhhhh ni makin sayang ni........
a: of course lerrrrrrrrrrrrrrr..nnt kita buat pavlova kek lak ek..*bajetchef*
h: pavlova kek tu menda?
a: adeh..google cari...
ekekkekek..aku pun tak reti nak explain...kahkah...
rasanya dia tahu dan pernah makan, cuma tk tahu itu kek org panggil pavlova...

rasa dah hebat giler dah ni buat 2 menda alah ni...jangan nak tanya aku resepi dah la..sebab aku kan beli acuan siap...tapi puding tu memang sennag je...pi google sana..kang aku ajar, tak jadi puding lak...tanya lah en google yang pandai itu...hiks :-p

disebabkan stok marshmallow manyak, and kita suka makan marshmallow maka hari ni and seterusnya meja kita akan kelihatan seperti ini...kerja tak sampai separuh p marsmallow kita dah tinggal suku...ni dah tinggal suku je...esok da harapan nak kena bawa dalam botol biskut ni...


haqi sygggggggggggg..........belikan lagiiiiiiiiiiiiiiiiiii...
*duckfuce*


ADS_California Beauty Slim
pas makan sembunyikan kebuncitan perut mu..ekkeke
details here >>> Klik

Semenanjung ~ RM30
Sabah & Sarawak ~ RM35
FREE poslaju!

BERMINAT NAK ORDER??
SMS : 019 2488395
Email: ainseti@yahoo.com

No comments:

Post a Comment