Sunday, September 22, 2013

nak senang kena lah usaha :-p

hallu..haluu..hallu..
poyo je kan..
seperti biasa nak update fasal ape pun tak tahu..
hidup aku biasa-biasa aje, kerja, makan, dating, tido dll..
biasa je cuma nak kena kerja yang luar biasa sebb nak menghidupkan diri sendiri..
huhhu
kerja la sebab nak hidup kan...
tak kan nak mengharapkan orang lain lak..
lempang baru tahu..

hidup kita ni jangan terlalu nak sempurna...aku tahu memang aku pun selalu jugak nak kejar kesempurnaan, nak kejar kemewahan...bila tak dapat keciwaaaaaa...pastu down.....pastu malas...hahha
itu dulu...pernah tak dengar orang cakap " kesusahan itu adakala boleh mebuat seseorang itu bertambah susah ataupun merubah hidup seseorang menjadi yang lagi berjaya bergantung pada cara dia menanganinya"
dua dua situasi ni aku pernah je alaminya...kalau kita susah pastu kita malas nak usaha, asyik nak orang je tolong memang kau tak kan bergerak ke mana la..kita cuma akan senang disaat orang menolong kita tu je la..pastu susah balik...but kalau dari susah kita belajar erti untuk bangkit dengan usaha sendiri inshaallah kita sudah berjaya membina tembok yang kukuh untuk terus berdiri..inshaallah kita boleh hidup senang sedikit demi sedikit...

aku percaya pada usaha sendiri..aku pegang prinsip yang duit dan kemewahan itu datang dari usaha..
usaha aku dalam mencari rezeki..bila aku lihat sedalam nya, aku boleh rasa kenapa this month aku ada extra money, kenapa bulan ni aku kesempitan duit...cuba korang duduk dan selami semua ni...bukan tak cukup duit itu datang dari gaji yang rendah, tapi kadang kala ia datang dari sikap kita juga..bulan ni aku rasa macam allah sayang sangat kat aku..serius aku rasa sangat bersyukur sangat...bulan ni boleh dikatakan kewangan sangat sesak, but still cukup untuk diri sendiri but bulan ni aku tak dapat menyimpan duit sebab macam tak cukup duit..puas aku fikir mana nak cari extra duit...try buat sale barang-barang yang aku jual...bulan ni jugak aku nak prepare duit untuk satu majlis, bulan ni jugak hantar extra duit kat kg, bulan ni jugak aku pergi kedah rumah kakak aku..semua happen bulan ni...rasa macam sesak giler la...huhu..walaupun untuk makan tu ada, tapi aku tak boleh kalau duit gaji ni tak ada spare untuk simpanan..selalu nak tunggu gaji balance gaji bulan lepas ada lah lebih..tapi this month macam tak cukup..gitu...tapi bila aku fikir-fikir tak apa lah lagipun duit yang aku keleuarkan itu semua untuk benda-benda baik..jadi aku just berdoa pada allah ada lah rezeki yang allah nak bagi nanti..yang penting jangan cepat mengalah...

memang buntu juga lah nak cari duit..huhu..sampai satu malam sebab rasa tak mampu sangat, aku menangis berdoa pada allah beri aku petunjuk untuk aku keluar dari kesesakan ini...lepas tu aku rasa tenang dan aku dah tak fikir dah mana nak cari duit lebey...aku just plan if bulan ni tak cukup duit, aku akan keluarkan duit simpanan aku la...huhu..sedih jugak la..dan sesuatu yang tak terjangka...the day yang aku rasa nak g keluarkan duit simpana tu la aku dapat rezeki yang tak terjangka...alhamdulillah..menangis aku time tu...walaupun amount nya tak banyak tapi memang sgt2 cukup lah untuk buat makan for this month...serius memang sangat bersyukur....

aku sedar allah memang nak uji hambanya, nak tengok sejauh mana kemampuan kita..nak lihat macam mana cara kita atasi ujian dia ni...bila kesempitan duit aku tak fikir alternatif "pinjam" dulu dengan adik beradik, aku try push my self untuk cari extra money dulu, potong mana-mana keinginan yang tak penting sangat,...memang allah akan tolong kalau kita betul2 ikhlas dan bersungguh-sungguh..pastu bila aku dah buat keputusan yang nak keluarkan duit ASB, sebab dah usaha bersungguh, then sekelip mata allah ubah dan berikan aku rezeki yang tak dijangka...

alhamdulillah...
jika kita fikir cara mudah untuk cari kesenangan memang kita tak akan hargai kesusahan yang kita alami...tapi kalau kita berjaya melalui saat getir dengan usaha dan redha inshaallah allah akan beri sejuta hikmah di sebalik semua ujian nya...

lagi satu...bila buat something yang baik, jangan fikir duit tak ada, sebab mungkin juga allah nak berikan sesuatu yang lagi baik dari apa yang kita buat....

benar kan, setiap oarang yang dapat anak tu bukan membebankan tapi rezeki allah berikan tak putus-putus kan..kita duk risau nanti ada ada tak mampu nak tanggung...ce renung, mana yang dah kahwin dulu time duk bujung duit sellau tak cukup, dah kawin ada anak okey je kan...tapi itu mana yang usaha and rajin kerja la...kalau yang malas kerja tak usaha itu duk sorang ke, orang tolong ke memang tak sennag-senang lah...
semua nya pada diri sendiri...

peace :-)

ADs :-

MZ SECRET SLIM - FAT2FIT MIST SPRAY


 Details HERE

HARGA: 
RM70 (SM)
RM75 (SS)
FREE POSLAJU

BERMINAT NAK ORDER?? 
SMS : 0192488395
Email: ainseti@yahoo.com

No comments:

Post a Comment