Wednesday, March 20, 2013

konsepnya begini yea...

hari ni kita belajar konsep pulok...haha..sudah betul nak mengarang ayat nih..nak buat ayat formal tapi rasa cam tak sampai maksud lak..so meh kita kecek santai-santai pulok..biar semua faham...hamboi macamkan over sangat nak suh semua orang faham...

eh tolong jap..
tolong jangan tolong..
apakah jenis sombong sangat kan pertanyaan ini...
tak sombong pun tapi hakikat dan reality hidup pun...
pertolongan yang akhirnya membawa kesusahan..
ini tajuk entry kali ni...

come on guys!! *rasanaklempangje* tolong orang biar sebab kita ni mampu, mampu bukan saja dari segi duit yea...tapi dari segi mental dan fizikal jugak..dan jugak ko ada sabar..kalau ko sekadar ada senipis nipis sabar tu baik ko pegi cari dulu orang yang boleh ajar ko cara-cara bersabar...
reality nya memang pertolongan orang ada yang meminta di beri ganjaran..
cth:- meh la duduk dengan makcik, boleh tolong tengok- tengok kan anak mak cik...
pertolongan yang disertai dengan niat utk ko dijadikan pengasuh tanpa gaji...

tak salah pun, tapi tengok lah pada situasi orang..kalau dia pun tak cukup tangan nak melayan anak dia, tak cukup masa nak berehat, tak de apa2 yang boleh bergantung harap..itu dah dikira menaniyai....fikirkan juga situasi personal kehidupan orang lain..janji janji kemain nak rak alihnya dia dijadikan babu...

kalau tanya aku...aku ni memang susah nak percaya pada orang...even aku ada kawan baik pun, sebolehnya benda yang aku mampu buat aku buat...wktu time study every sem nak kena kosongkan bilik, aku do it myself..angkat barang sendiri, packing barang sendiri..dari tingkat 4 sampai ke bawah..angkat sorang je...aku buat sendiri sbb aku malas nak terhegeh sangat minta tolong orang..sebab bagi aku kalau ada yang nak tolong dorang mesti akan datang and offer utk tolong, then aku tahu dorang ikhlas..kalau aku minta merayu-rayu aku khuatir mereka terbeban dengan permintaan aku..dan memang ada je kawan aku yang tolong aku memang sebab dia nak tolong aku..bukan sebab aku yang terhegeh nak meminta...dan lain la kalau aku nak mengangkat sebuah almari utk di bawa naik..memang aku akan sendiri meminta tolong orang lain...apa semampu aku buat aku buat, bair lah berlengas pun...konsep aku senang..aku boleh buat, aku buat dulu...tak boleh aku minta tolong....bukan sebab aku tolong ko, ko tolong aku yea....

kita lebih kenal siapa diri kita..aku lebih kenal diri aku, keluarga aku, jadinya aku tahu kenapa aku buat macam tu..dan kenapa aku tak nak tolong that person if that person minta tolong sebab aku lebih tahu diri aku, perangai aku, baran aku cane...
contoh lagi yea..
aku tinggal berdua je, dengan kakak aku, kenapa kawan nak menyewa sekali aku tak ambil

sebanya aku kenal siapa diri aku lah...sebab aku tahu perangai aku cane..aku tak suka privacy aku terganngu..macam contoh aku bagitahu, boleh nak sewa tapi ko tido luar, nanti ko pulak berkecik ahti dengan aku..so baik tak yah kan...dan mostly aku just tolong semampu aku je la depand on situasi aku...contohnya ak bagi mereka menyewa kira by day...tapi aku tak pernah janji utk memabwa mereka terus tinggal dengan aku...apa yang selalu aku berikan aku akan cakap aku bagi sewa until mereka dapat rumah sewa baru..so fair..and aku jelas dengan pertolongan aku...dan aku rasa begini lagi bagus dari suatu hari ko duk bagi hint-hint suh keluar dari rumah ko kan...

lepas tolong tak payah la nak sebut-sebut balik...macam kan pertolongan tu minta dibalas...nama lagi ko tolong, kalau ko ikhlas insha allah orang yg ditolong tu akan ingat jasa ko
cth : ni sebab aku tolong dia and family dia lah dulu ni anak2 dia boleh hidup...

hamboi tak agak2 yea kita ni kan...kenapa? kenapa? nak membuka balik aib orang, sedangkan dulu kemain nak tolong mereka2 ni..hok olohhhh....biar lah mereka tu terus hidup dengan tenang, mereka ni pun mesti tak lupa jasa baik ko..kang mak bapak ko cakap sebab dorang ko hidup, ko sentap tak...pertolongan ni macam amanah..kalau agak2 ko tak mampu nak tolong baik ko cakap je ko bagi pinjam...senang..hati orang tak sakit, jiwa mereka tak terseksa...


dan yang paling parah...jiwa anak-anak kecil dan tak berdosa ko sakiti..
ramai orang ni suka sangat melemparkan penghinaan pada fakir miskin, anak2 terbiar..anak yatim dan dll..
pertolongan yang disusuli dengan pelbagai sindirin..
asalnya kata ikhlas..
alih-alih jiwa-jiwa ini juga ko rosakkan..
sedangkan jiwa- jiwa ini lah sedang membina kekuatan hidup utk meneruskan kehidupan ni...
kita tak tahu betapa susahnya dia berdiri...
kalau tak mampu nak tolong, jangan nak herdik..jangan nak jadi hakim...
cuba ambil tangan sendiri, letak kat dada...pastu tanya 
"kalau aku di uji begini, masih kah mampu aku hidup "
situasi ni aku pernah je alami...
aku anak yatim, mak dah tiada...
suahnya hidup ni hanya allah yang tahu...
bangun tido sendiri cakap kat hati, perjuanagan hidup ni harus diteruskan...
boleh bayang tak macammana kanak2 berusia 10 tahun time tu cuba mengumpul kekuatan untuk bangkit menerima realiti kehidupan...
tapi ada orang yang kisah...
mungkin ada...
tapi ramai jugak yang ejek, yang tak kurang sindirnya....
jiwa aku seolah terusan di robek, mencari penawar sendiri...dari sumber kekuatan yang tak pernah aku tahu dari mana datangnya....
dan aku memang belajar sendiri....
dan aku masih ingat pada jasa dan pengorbana insan2 yang banyak menolong aku suatu ketika dahulu..
dan juga masih ingat pada insan yg banyak mengungkit kisah2 lama, yang sentiasa mengingatkan aku tentang siapa diri aku tanpa pertolongan mereka...aku masih ingat....
dan inshallah aku berusaha untuk membayar balik semua pertolangan itu...
dan hari ini alangkah baik andai aku terima pertolangan itu dulu sebagai satu pinjaman...
walaupun pada ketika itu aku masih mentah utk menilai keikhlasan orang.....



happy to pay back ;-)

No comments:

Post a Comment