Wednesday, March 6, 2013

liku-liku kehidupan

malam ni balik kerja kol 9pm, tapi sampai rumah dalm kol 10 lebey..kat ofis dah OT, balik rumah sambung lagi Ot..kadang-kadang rasa sangat penat sangat..tapi nak buat macam mana kena lah sedar diri..kalau tak kerja macam mana nak dapat duit..duit bukannya turun dari langit..so tak yah nak phoyo lama2..setakat nak komplain buat serabut je kan..tapi tak kira malam ini aku rasa nak meluahkan segala kepenatan ini di blog..lantak la..blog aku kan.*sukahatila*

walaupun aku kerja masuk pukul 9.30am namun aku selalu je sampai lewat..bukan salah aku yea..tapi timing aku utk membuang adalah dikala itu..huhu..dan dan dah siap pakai baju, time tu lah dia nak sakit perut lah..ok jijik nak cite..tapi aku bukan sengaja datang lewat..haha..padahal malas nak bangunpagi..tapi kalau aku datang awal aku cover la yang datang lewat tu..yang best aku kerja kat sini ko datng awal ko boleh OT, tapi syarat ko buat keje la..jangan sesaja nak klaim ot lak..tak bahikkkk taw...

kadang kerja ni sampai tak habis nak buat..so terpaksa lah bawa balik and buat lagi..sambung bekerja kat rumah..bujang tak de hal..lagipun time ni lah nak buat keje kan..bila dah kawin memamng haqi dah warning kat aku lah jangan nak rajin-rajin bawa kerja balik rumah..ececce..ye la tu..kalau dia kerja shift malam baik lah aku Ot kat umah kan..tak ada lah sunyi aku ni..rasa nak lempang diri sndiri je bila bercakap fasal hub masa depan ni..haha..

tak cukup dengan kerja, aku try buat bisnes kecil-kecilan..buat bisnes online..alhamdullilah la..walaupun aku punya page tu tak ramai liker tapi so far rezeki tak pernag putus dari bisnes online..kadang bulan ini dapat untung 50ya, kadang 10ya..kadang bape je..tapi semua itu rezeki..aku tak pernah nak marah or nyesal kot..sebab aku buat ni as a part time..and kalau aku rajin maka korang boleh tengok aku update fasal produk..tapi kalau aku malas emmmmmmmm...no coment :-) semua ni aku just target as for duit tabungan utk kecemasan kereta..pakai kereta kenalah fikir masa depan kereta tu jugak kan..so duit keuntungan aku simpan dalam ASB..

tak cukup dengan bisnes online aku jual barang catalog lagi..punya lah gigih aku mencari dealer syarikat2 catalog ni..tapi faham2 lah bila jumpa je, sms tak bereply, call tak angkat, pm tak dilayan, email tak dibalas.so aku??? apakah ini?? then bila aku dah dapt dealer baru aku tahu yang dorang2 semua ini hnyalah agen..so dorang just jual tak ambil agen lain dah..so kalau nak jual barang catalog ni sila cari dealer or stokis..tapi kalau nak beli boleh beli dengan aku yang mana area puchong la..nak catalong pun boleh..aku cuba dapatkan..boleh sms aku 0146421945. macam-macam barangan ada, westica, satunni, cael deon, homelife, intensiti, cavel, messa, nataria, latina dan byk lagi lah..utk area puchg tu boleh order dgn aku..haha..promote ni...tapi ambil kena dtg ambil sndiri kat umah aku la..nak suruh pos pun boleh tapi postage akan dikenakan lah...so far by pos aku buat kat kampung aku..adik aku jadi agen kat kg..dia order aku akan pos kan..tapi yang leceh sket sebab aku tak tahu brg tu ada stok ke tak..tapi logik gak la sebab byk kot syarikat brg2 ni..tapi brg2 tu semua aku tahu status keesokkannya..so hari ni dornag konfem order before kol 2, esok after kol 3 brg dah smpai..sbb semua brg yang dorang order aku sms / fax je dkt stokis/company..so esoknya dia hantar..so pada sapa2 yang nak order aku tak boleh check dan dan tu jugak sebab terlalu byk lah order utk aku tanyakan kalau aku nak tnya..so far yang by pos dorang boleh sabar..kalau tak de barang aku terus return duit dorang and sometime ada yang snggup tunggu sehingga barang di restock...so far alhamdullilah la..dr 10 order mybe ada 2 yang tak ada...

susah memang susah nak handle semua ni..penat tok soh cakap la..kadang aku balik dah lambat, tetiba ada custumer yang nak c.o.d barang..aku berkejar hntar barang dorang..pastu dapat barang catalong ni lak..nak cek brg lagi, bungkus barang2 nak di pos, pastu nak layan order yang tak da ni lagi..nak kena bagitahu status barang2 dorang ni kena sms, kena return duit dorang lah..kadang2 penin jugak...tapi aku kan kental and tabah..masih boleh bertahan lagi :-)

ada jugak yang nak jadik partner utk buat bisnes ni..inshaallah kalau bisnes dah kencang aku ajak..hah..aku tak nak la orang cakap bisnes tak tahu hala tuju dah eksen lebih kan..lagipun aku rasa kalau aku buat sorang2 aku tak terikat dengan komitmen orang lain, dengan jadual orang lain..aku rasa aku byk masa aku buat sale lebih, aku rasa bulan ni jadual aku pack aku slow kan sedikit..tapi aku sgt hepi bila ada cust repeat order..terasa dorang mempercayai kau..:-) lagipun aku tak nak partner aku rasa nyesal if bisnes tu nanti tak jalan..so aku rasa buat masa sekarang biarlah aku sendiri yang handle semua ni..kadang-kadang haqi banyak tolong aku bila time orang nak c.o.d barang sebab aku ken takut tambah manja..ye la jumpa orang yang tak dikenali kan..lagipun dia pun bukan bagi aku jumpa cust c.o.d sorang2 sebab mostly yang c.o.d tu nak ambil barang malam..dan.....aku mmg tak pernah benarkan cust c.o.d datang rumah sebab aku takut orang yang tak dikenali ni datang buat apa2 kan..sebab dorang mungkin kenal aku tapi aku tak kenal dorang..but so far semua cust2 aku baik-baik semua..siap puji2 i lagi..i is maluuuuuuuu u..hahaha..*matakelipkelip*

kalau orang tnya aku tak stress ke dengan semua ni..stress wei..tapi aku enjoy je..tak ada lah smpai nak marah2 orang..dah aku yang nak buat..so aku kena lah terima semua kepenatan ni..kadang-kadang penat sgt sampai kan aku pernah buat muka sedih2 depan haqi dengan penuh ketegasan selamba je cakap..

"bbbbbb...nanti after married, give me 2 years and i want be housewife..jaga anak je..dah tak nak buat semua ni..."

cheh 2 years tu korang..
haha..haqi memang lah suka ken kalau aku ni mmg duk rumah jaga anak tapi so far dia tak pernah nak halang aku buat apa yang aku suka..angan-angan aku kadang2 dia cakap tak tercapai dek akal..jadi sebab aku ni sedar diri mari lah kita bekerja keras untuk mencapai angan-angan tu..

kerja memang tak ada yang rilek..kat mana-mana memang ada penat and stress nya..mungkin setiap orang ada stress nya..tapi pandai2 lah semua yea...jngan lak beria-ia nak berbisnes pastu bila cust tanya macam2 ko marah2 lak..aku paling tak suka tengok wall penjual kat fb yang marah2 cust..kalau tak nak layann..jangan di layan..jangan dimarah..kita kalau jadi pembeli pun mesti sama gak..tambah2 macam aku..suh orang pm, tanya hrga semua..alih-alih aku tak beli pun..kita sebagai pembeli mesti nak yang terbaik..mesti nak yang puas hati kan..so kalau rasa malas nak jawab ko diam je..tak payah nak marah cust balik..haha..cust always right okeyyyy...*phoyoje*

rasa terlebih panjang lak karangan malam ni..
malam ni aku nak tido awal..
masa tido aku selalu kol 2am ok..
so ni dah 12.40am..
marilah kita tido awal malam ni walaupun bagi setengah orang lain dah lewat malam...
baru siap packing barang niiiiiiiii...sobs..


selamat malam semua.......

1 comment: