Sunday, July 21, 2013

bebelan hari ini..

fuh penat giler rasa hari ni..
minum air bergelas-gelas pun rs tak hilang haus..
lenguh giler rsa kaki ni.
tawaf separuh ioi je pun..
cari barang2 nak raya..
hew hew..
target nak settle kan keperluan diri dulu..
after this nak pusing cari untuk adik2 lak..
inshallah...

teman kakak beli barang keperluan e-day dia gak..
hamboi jeles i..
comel2 lak tu kain2 dia beli..
tak sempat nak rembat satu, dia dah cop..
rezeki dia kan..
telan air liuq je la..

menu berbuka hari ni still no nasik..
dah masuk 3 hari menu tanpa nasik ni..
no selere ler..
beli kueh tiew je, air tebu, kek batik and puding..
habis rm8 tadi..
ok la bebuka sorang jew..
semalam kirim dekat akak beli puding gula hangus, dia p beli agar2 keladi lak..
dah la tak sedap, tawar jew...
peniaga bazar ni kadang suka taw berkira...
asal cantik je la semua kuih2 tu..
tapi rasa nya tak da...nyampah i..
sebelum tu aku beli kuih yang campur 5 kuih rm2 tu..
5 5 kuih tu rasa nak masuk tekak pun alahai...
donutnya keras, agar2nya tawar, batang buruknya inti tak sdp, kuih barli ek pun keras
ai tu beli uncle bob pun yang jual ni pun berkira..
nak suh letak extra awas nya pun jeling aku cam nak makan..
alahai aku bayar la kalu dia charge pun...
terus dah tak beli dah...
kepada peniaga bazar, kalau kita ikhlas tak kdekut, allah pasti bukakan rezeki kita berlipat-lipat kali ganda taw...

ramai duk komen kes asraf muslim ni ken..
aku baca je la komen dorang ni, nak bagi pendpt tu tak pandai ler..
kita tak tahu kisah dorang kan, jadi tak reti lah aku nak ulas..
but sbgai seorang perempuan aku rasa tak patut lah jugak si asraf ni..
ah malas la, yg aku tahu tiada perempuan suka di madu..
ada jugak dengar kisah budak mati dlm kereta sbb mak lupa anak ditingglkan dlm kete lebih 5 jam..
pun aku just boleh bersimpati pada keluarga ni..
tak payah la kita nak buat andaian kenapa jadi begitu begini..
aku tak suka baca komen2 negatif yang orang duk post..
sapa nak kan jadi begitu..
mati itu pasti, penyebab kematian tu kadang kala sukar diterima..
apa-apa pun kita redha lah dengan setiap ketentuan..
inshalllah masa pasti menjadi penyembuh bagi setiap kelukaan..

aku rasa aku bertuah kot sebab ada kakak,
even teringin jugak nak rasa ada abang ni..
teringin lah tengok orang ada kakak n abang..
nak main masak boleh ajak kakak, nak men lasak2 bulih ajak abang..
bertuah lah mana yang ada abang and kakak..
tapi aku rasa hepy je walaupun just ada kakak...
kakak aku semua cool cool je...
dop banyak cerewet orang cakap..
k.long aku lagi lagi...
rilek jah....
kalau aku nak cite apa-apa kat dia ken, kena sedia mental fizikal lah..
sebab k.long dop pernah back up adik dia ko taw...
dia kalau nasihat mesti turn back ko kita balik...
dia punya nasihat msti akan buat ko renung diri sendiri..
macam kalau orang buat ko nangis macam mana pun, buat jahat macam mana pun...
dia mesti suruh ko tabah je, jagn peduli, jagan balas..jangan dendam..
gitu...
ko menangis la, melalak la, dia memang akan bagi nasihat camtu lah...
tapi aku respek la dia..
sebab dia tak ikut emosi...
tak macam aku ni, dengar adik kena usik ngan orang,
dah nak sinsing lengan baju, nak g cari sapa lah orang tu berani2 kacau adik aku kan..
sebenarnya sifat kakak kita ni berbeza..
ada yang lebih emosi, ada yang lebih mendengar..
tapi aku bersyukur sangat sebab kakak aku tak lah manjakan aku sangat, dan tak juga tinggalkan aku sendirian..
layanan dorang ni buat aku lebih berdikari, tak suka meminta-minta..
konsep mereka lebih tegas, berusaha kau dapat..nak mengharap pada dorang sampai bila kan...
melalui kisah kehilangan dalam kehidupan, membuat adik beradik rasa hidup ni seolah satu perjuangan yang tak boleh kenal erti stop...berlari la kalau larat, berjalan jika penat, merangkak jika lelah, even mengensot jika tak berdaya...janji jgn berhenti melangkah biarpun langkahan tu adakalanya tiada gerakan pun...
kalau nak meminta, sapa bila?sampai bila kita yang hidup boleh memberi kan..
jadi cubalah jadi seorang yang memberi jugak...
tak banyak tak pe, janji ikhlas...
memang ikhlas tu susah nak buat..
aku selalu berdoa pada allah, supaya setiap yang aku lakukan tu adalah dengan ikhlas..
setiap perkara atau pertolangan aku yang memudahkan urusan orang tu akan allah balas dengan kemudahan jua bagi urusan aku, keluarga aku, orang2 yang kasihi...
pengalaman hidup banyak mangajar kita sebenarnya...

panjang lak bebelan hari ni..
hahha..
but i hope that ramadhan kali ni memberi hikmah dalam setiap ujian dari NYA
allah the best place to ask for..

1 comment: