Wednesday, April 17, 2013

berkunjung ke muzium negara..

orang tanya...
dah bape lama ko duk KL ni?
study 3 tahun, keje 2 tahun dah lima tahun la..
so dah pernah pegi muzium lah kan?
sobsssss..tunduk malu..

i is malu you..shopping mall boleh aje berjam-jam pegi, tapi tempat bersejarah tak nak pulak pegi ken..alohhhh KLCC tu pun belum aku jejak agi..haha.setakat tengok dari luar ajaer...haha..

so....
sabtu lepas bersiar dengan haqi..plan nak g muzium negara ni dah berabad pun..huhuh..tapi manjang je tak sempat nya...gerak dari rumah dalam kol 11pg tapi singgah dulu dekat kenanga whole city cari barang sket..settled je beli barang meh la kita pergi Muzium negara ni...aku dah memang penat dah..rasa nak terlelap pun ada...baru je nak tertido, tetiba dengar da orang menjerit penuh excited...
"jom dah sampai dah..."
gosok2 mata sambil tahan menguap...nampak sgt tak minat sejarahnya....mihmihmih

sampai muzium tu dalam kol 3, parking kena bayar yer..rm3 per entry..dengan panas berdesing, rasa lapar dan haus lah pulak...haqi la orang ajak makan dulu dia tak nak..huhukhuk...aku jalan dah seret-seret dah kaki ni...alih-alih nampak ais-krim...hooreyyyyy....kita makan aiskrim dulu...makan dekat pondok habis semua orang tengok apa hal la budak berdua ni cam kebuloq sgt ken..haha...ah fedulik kan orang..romantik aper? bersungguh-sungguh jilat ais krim..wakakak....

sebelum masuk solat zohor dulu..jangan risau yer semua..dekat sebelah pintu masuk muzium tu da surau..so kalau agak2 nak berjalan lama dalam muzium tu boleh aje berhenti solat dulu..surau dia pun selasa..after that meh la kita masuk muzium....berjalan-jalan penuh keriangan macam kanak2 rebena gitu...

sebelum pintu masuk tu ada keretapi ni..jadi meh la kita tangkap gambar dulu...haha..sebab panas aku tak sempat nak cek info fasal ketapi ni...huhu




eh lupa nak cakap..sebelum nak masuk dalam ni kena bayar tiket masuk yer...tapi idok lah mahal mana..rm2 per person aja...beli mc d boleh jangan cakap nak bayar rm2 ni pun berkira ...pangg kang nanti...

masuk2 dah blur..tgk orang panjat tangga, meh la kita ikut sama....rupa2 nya kena naik tangga tu dulu baru sampai ke pintu utama bangunan muzium dia...aku tanya haqi..
"awat tangga dia gelap dan suram ajae ni"...tatut lah aku..
dia cakap.."sejarah b..sejarah b...masa lampau kan hitam putih..."
iyo lah....jalan cepat2 seram je aku...

muzium ni ada 4 galeri..
Galeri A- sejarah awal
Galeri B-kerajan-kerajaan melayu
Galeri C- Era kolonial
Galeri D- malayisa kini

first kitaorang masuk yang dorang pamerkan peningalan/artifak Galeri A...dalam ni pun gelap..nak pitam aku ase...aku dah la gelap2 ni takut sket..lagik kan i tido habis semua lampu aku pasang...tak bernafas aku ase...

meh kita tengok apa yang ada dalam ni...antaranya...
beberapa artifak peninggalan zaman sejarah awal..

batu yang berbagai bentuk...antara menjadi keunikan dan kerujaan aku kat galeri ni...





ni tengkorak org taw..haqi tak bagi aku dekat2..dia tak bagi aku ambil gambar manyak dekat sini....dah kena jeling2 dah....

batu lesung zaman dahulu..hikhik

next kita masuk pula GAleri B, zaman kesultanan melayu...sini cerah sket..haha.. kalau aku tengok sini macam fokus pada kerajaan melayu melaka..


feeling berada di singgahsana diraja sekejap

kris sulawesi dan keris palembang..fokus haqi nenelitinya...


Sebuah Al-Quran lama bertulisan tangan. Al-Quran ialah kitab suci bagi umat Islam. Ia merupakan himpunan wahyu yang diturunkan kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W.







lepas habis dekat bilik ke dua ni..meh la kita bergerak ke tingkat atas lak...atas ada pameran fasal zaman kolonial dan malaysia kini...tapi sygnya bilik malayisa kini tu tak leh masuk..tutup....adeh..aku tnay haqi...manjang je jawapan dia "nak PRU la hne"...aku syak dia mesti bengang sebab dia pun tak minat sejarah tapi aku sket-sket duk tanya dia macam-macam..haha...ntah lor aku ni kalau keluar dengan dia memanjang je bercakap....haha..mesti dia dalam hati duk didik "sabar..sabar..."hahah...

seksyen penjajahan belanda..

bangunan A-famosa... sejarah A-Famosa boleh baca SINI


zaman penjajahan yang menjalan kan dasar pecah dan perintah....

kapal korek biji timah yang terawal di malaysia....

kapal korek ni menyerupai sebuah kilang yang teapung di tasik buatan dengan lantai, dinding dan atapnya yang datar. Kapal Korek mempunyai satu talian penceduk yang berat untuk mengaut dan mengangkut tanah ke dalam badan kapal korek. Tanah tersebut akan dihancurkan oleh pancutan air semasa memasuki silinder yang berputar manakala bahan-bahan yang mengandungi timah akan disalurkan ke loji pemisah pertama di mana unsur-unsur mineral berat yang terkumpul. Kapal korek yang besar mampu mengorek sedalam 200 meter di bawah permukaan air dalam satu operasi yang berterusan selain berkeupayaan mengendalikan sehingga lebih tiga suku juta meter padu bahan setiap bulan. Kapal korek pertama telah diperkenalkan oleh Malayan Tin Dredging Ltd. di kawasan timah Lembah Kinta pada tahun 1913. Menjelang 1940, terdapat 123 buah kapal korek beroperasi dan ini merupakan jumlah rekod terbesar pernah direkodkan. Jumlah ini semakin berkurangan dan menurun kepada 38 unit pada akhir 1983. Pada masa ini, tidak terdapat satu unit pun kapal korek yang beroperasi (sumber: SINI)

disebab kan Galeri D tutup..so tak tahu lah apa yang ada kat sana..huhu...
so meh la kita berjalan di luar pulak..matahari pun dah berarak pergi...tak de lah panas berdesing....

antara beberapa pameran kat luar...mostly mengenai pengangkutan tradisional dahulu kala...


jadi meh la kawan-kawan kita berkunjung ke sana...tak rugi pun and tak mahak pun...dapat banyak ilmu kat sana...nanti boleh cite dekat anak-anak..mihmihmih....


selesai sudah....pengembaraan kita ke muzium negara....bersemangat sedikit diri ini...hihi...
next destination target nak pegi zoo negara lak...haha...

video
abaikan suara suzuka itu..malu2 yek bang..

i love negaraku...malaysia...*poyo je*

No comments:

Post a Comment