Wednesday, April 17, 2013

tq pada yang support

pejam celik pejam celik dah dekat 4 bulan dah aku start bisnes..alhamdulillah dengan rezeki allah..even tak banyak mana pun tapi rezeki tu tak pernah putus..setiap minggu ada je orang nak order...tapi kadang-kadang aktiviti terbatas sebab aku masih lagi bekerja...nak kena bagi komitment pada 2 benda bukan senag gak..penat tok soh cakap lah kan...

masuk bidang bisnes rasa banyak pengalaman berharga yang aku dapat...suka duku fasal custemer dan orang sekeliling, persaingan semua dah menjadi suatu kemestian yang aku hadap sejak berbisnes..rasa cam tak layak lagi nak bercerita perihal selok belok bisnes ni sebab aku masih mentah dalam dunia ni..just nak story sikit2 aje *poyo2 aje*

cerita fasal custemer memang banyak lah..macam-macam ado..ado yang ok ado jugak yang tak ok nya..semua tu aku terima dan telan je...ada yang marah2 tu aku anggap je sebagai ujian..nak jual barang bukan senang jugak..bila benda tu tak menjadi pada diri dia mulanya cari salah penjual...tapi ada jugak yang positif..tak jadi tapi try jugak smpai habis..then baru conclude..kadang-kadang produk tu tak sesuai dgn badan dia...kadang orang boleh dapat kesan seminggu tapi ada jugak yang smpai berbulan-bulan..huhu..tapi biasa lah kalau kena mrah..memang kena hadap gak..sebab dornag beli dgn kita..cuba je la bagi nasihat dan guide...aku just cuba yang terbaik bagi penerangan pada custemer...kalau benda tu tak sesuai dgn umur dia terus ckp..tak de lah nak terus jual...kena selalu percaya pada kata-kata "buat kerja kena ikhlas" baru orang akan beli dan beli dan beli lagi dengan kita..inshaallah...

ada jugak custemer yang main harga dengan kita..tak dinafikan memang semua orang nak murah..semua nak barang free..kalau penjual lain da buat free gift, dengan kita pun diarg akan minta..macam2 lah siap cakap kenapa kita jual mahal ornag lain jual murah..semua ni depend la..kalau supplier dapat bagi muarah..murah lah jualnya..tapi kalau supplier pun dah tolak harga yang mahal..so nak kena cari untung sket jugak kan...kadang harga produk2 kesihatan ni ada turun naik jugak..terutama time buat promosi..time ni memang nak kena alert lah..sebab kadang2 custemer confius kenapa harga berubah-ubah kang...kadang-kadang dengan aku aku pun konfius..hahha...

jadual sekarang pun macam tak tentu..kadang ada yang nak c.o.d barang sendiri..sebab ada custemer yang agak berhati-hati..memang kita sebagai pembeli tak nak tertipu kan..nak sennag-senag masukkan duit mesti fikir banyak kali..so far banyak yang c.o.d tapi aku just ambil sekitar rumah aku je lah..nak jauh2 tu aku terus bagi dorang contact agen-agen lain..mana agen yang aku tahu dekat dgn dorang aku terus bagi contact no..walau orang cakap nape nak promote agen lain aku tak kisah pun..aku percaya rezeki tu ada kat mana-mana...yang penting kita ikhlas kan..tapi cabaran custemer c.o.d tak kurang hebatnya...aku berkerja..dorang pun bekerja..sometimes ada yang sgt menekan nak barang dorang..sometimes ada yang sesuka hati nak tukar lokasi jumpe..ada yang tak tepati janji waktu..macam2 lah..sabar..sabar..jumpe dorang aku masih lagi tersenyum...adat orang berniaga..custemer always right kan? huhu...kadang tu ada jugak yang emergency tapi dorang bagitahu aku awal2 aku tak kisah sangat lah..aku cuba juga lah treat dorang sabaik mungkin...

rezeki ni ada kat mana-mana..aku just cuba buat sedaya mungkin..kalau boleh aku sememangnya dah tak nak bergantung pada mak ayah untuk support aku...so far start aku kerja memang aku dah berdikari sendiri, dah tak minta duit dgn dorang pun..lagipun dorang makin hari makin berusia..rezeki bisnes ni boleh aku hulur dekat adik-adik aku...ringan sket tangungan ayah..bila aku merasa penatnya kerja, sedihnya bila kena marah..aku mesti teringat kat ayah...susahnya nak cari duit ni kan...penatnya....tapi tak leh nak manja sangat lah...kalau fikir nak duk setempat je memang tak maju lah..kena fikir kedepan sket..aku tak de lah nak fikir jadik kaya giler tapi cukuplah bersedarhana...bisnes ni kadang da pasang surut nya..nak-nak aku memang da komitmen kerja lain..jadi aku just slow-slow je dulu..inshaallah lama-lama berkembanglah...janji kena usaha bersungguh-sungguh

semoga allah sentiasa membuka pintu rezeki yang buatku, keluargaku dan orang2 sekelilingku...amin....

tima kasih pada yang sudi support aku...
:-)

No comments:

Post a Comment