Wednesday, September 26, 2012

masalah untuk di atasi, bukan untuk ditangisi

entry tanpa gamba mmg lah tak syok kan..jadi kena lah tepek dulu muka owner yang bajet nih..semenjak dua menjak ni rasa hati asyik duk on off on off jew..rasa ok tak ok je..puas dah duk pikir apa lah aku buat nih..siyes tak tenang.. nak nak time tgk tensi ni banyak lah pulak orang nak mencurah rasa..tak pe gua dengar jew..selagi gua tahan gua dengar..lau tak gua balah je lah kan..

masalah ni mmg semua orang tak nak..tapi bese lah hidup ni mmg akan ada dugaan and rintagan lah kan..jangan ko aspect ko kaya raya, anak dato, retis, ustaz, imam ke hapa ke ko tak de masalah lah..dan jangan lak ko fikir orang susah je ada masalah..no no no okey..kat mana-mana pun akan ada lah, tak kira sapa lah ko..

tapi......
masalah yang datang bukan untuk kita lari sejauh mungkin..makin jauh ko pergi makin dekat lah ia datang...susah cane pun kena juga hadapi..tapi tak dinafikan lah memang senang bercakap dari yang memikulnya..aku mmg lah sedap jew tulis2 kat sini..padahal aku pun ada probs skit mula lah nak tensi, duk diam2..and lastly nages..okey nages tu satu terapi taw...taw.taw.. bagi aku lah nak nagis tu tak salah, boley je nak melalak pun tapi kena lah tahu juga macam mana nak mengawalnya ken..tak kan ko nak melalak sampai berhari-hari..aku memang lau da probs yang tak leh nak luahkan kat oarng aku kan duk dalam bilik sorang2, kunci, pasang kipas, lau da muzik sila pasang kuat2 pastu tersedu-sedan lah aku...nagis semahunya....itu aku buat utk hilangkan segala yang terbuku kat hati...meluah secara nagis...and after that...duduk tegak, istigfar..kemaskan diri and say to my heart....ckp dgn penuh konfiden...yanga aku ni mampu mengatasi masalah tu..pastu mmg perasaan aku akan lega sedikit...

tapi lagi bagus lau kita meluah segala macam hal pada DIA..sebab dia lagi maha mengetahui.. apa yang tak terjangkau dek akal manusia pasti ada solusi olehNYA..ambil quran baca lah..pasti akan tenang hati kita..ada orang cakap aku suka pendam masalah sendiri, tapi aku rasa tak kut..aku suka juga meluah..tapi sejauh mana aku meluah tu hanya aku je lah yang tahu..selalunya tak semua aku luahkan..tapi aku tak kisah orang datang cari aku hanya sekadar nak cite masalah dorang..selagi aku mampu aku dengar la..setakat dengar tu boleh lah janji..tapi yang lain2 tu aku tak jamin lah..

tapi.......nak nasihat lah jugak...aku tensi lah dengar lau orang nasihat pakai ayat yang negatif ni..cakap nak down jew..kalau ko tak leh buat ko kena lah usaha, tak tahu tanya..jangan lak nak cakap eh ko pun mesti tak tahu buat...what? jangan sebab kita tak leh buat kita rasa orang lain tak boleh buat...try.try.try...till u got the point! till that u will appreciate..

aku kalau orang menggila merayu-rayu kat aku suh minta tolang dorang aku rasa nak pangggg je...aku nk tolong selesaikan masalah orang...kalau mmg leh aku tolong boleh lah..tapi kalau diri sendiri tak nak berubah acena? sia2 je pertolongan gua...

kalau ada rasa jiwa tak tennag ke hapa cuba flashback balik apa yang dah kita buat....
and now aku taw y aku gelisah...

tapi.......


aku dah settlekan...
thanks god for giving me chance...
now..chill!

No comments:

Post a Comment