Saturday, October 6, 2012

dua cerita

aku tengah sakit palo ni, tapi nak tido pun tak boleh..org lain tengah layan bola tapi aku malas nak ambil port..lagi suka sendiri..ni aku nak cerita ni,,,2 minggu lepas kot, aku pun dah lupa..tak kisah lah bilanya, janji aku nak sampaikan something  ni..aku ngan teman2 ofis kan selalu makan kat carefour, layan makan tomyam memang terbaik lah weiiiiii..syokkkk...

tengah kitaorang duk tunggu makan tu ada lah seorang ibu ngan troli carefour bersama 2 orang anak..sorang laki, sorang gegirl..yang gegirl ni bawu dlm setahun kot or mybe tak sampai setahun..gegirl ni duk lam troli,,,macam bernas gak mak budak ni, ambil troli and letak anak dlm tu, then pergi foodcourt bawu sopim barang..k mmg plan teratur lah kot...tapi.........yang aku nak marah tu mak dia boleh pergi tinggal anak dlm troli and pegi beli makan...wei..troli tu gerak2 and anak berdiri2 and nak lompat kuar dr troli tu..

sudahnya kami lak yang kena control troli tu supaya tak nak bagi troli tu langgar2 meja org lain..padahal anak dia kecik je, setakat nak dukung anak dia nak g beli makan tu rasanya xda hal lah..ni anak nak jatuh pun tak perasan agi...adoi....tak sampai situ je, lepas beli makan, makan lah si ibu dgn anak2 nya..yang aku heran tu tak de nya nak angkat anak dia kuar dr troli tu...wei kesian kot aku tgk anak ko makan dlm troli tu...yang mak nya mcm org lara, anak laki dia tumpahkan air pun xperasan..huh! tetiba aku rasa kesian and takut gak nak jadi mak ni...tak terkawal lak padahal aku rasa boleh je dia pegang anak dia smabil makn..sudahnya dia makan dlm keadaan tak tenang sambil semua orang pandang dia sebab mak makan tapi anak dalam troli tah kemana-mana dah gerak..

ni kasah lain gak, pun time makan...

aku suka jugak layan warung laksa kat area puchong ni..warung ni mmg ramai orang lah, selalu ko dtg lambat mmg tak ada tempat duduk lah..ada satu hari tu tengah aku makan dengan kawan, tetiba kawan aku cakap..
"malu la dgr puan ni asyik duk kutuk mak dia"
aku mcm terkejut gak, sbb aku mmg tak layan pun orang duk ckp sbb tgh syok hirup kauh laksa nih..sekali aku cuba lah dgr minah ni duk bercerita pada teman dia..bila dengar aku pulak rasa hangin nak hempuk je minah ni..ada ke duk kutuk mak dia, dah lah warung ni ramai orang, duk pulak tengah2..suara pulak kuat kalah spekaer..buat  malu kaum je..ada ke patut cite fasal mak dia yang ngada2 lak, konunnya dia lah yang selama ni jaga mak dia padahal time kecik dulu mak dia tak layan dia baik...mak dia dah tua pastu suka arah2 dia, nak itu, nk ini...

logik lah sket wei...oarang tua memang macam budak2..kalau ko nak lepas perasaan sekalipun tak payah lah nak kasi tahu semua orang..find somebody that cant lend her shoulder!bukan ko pegi memaki hamun mak ko kat warung...konun ko nak cakap ko ni tak salah lah buat mak ko macamtu sbb kecik dulu ko rasa macam ko anak tiri..aku faham perasaan ko tapi jangan lah sampai ko nak bertempik kat sini..sakit telinga aku wei dengar..mmg ko boleh cakap camtu lah, tapi nanti ko pasti kan menyesal bila dia tinggal kan ko.ko nak meluah tak pa tapi aku tengok cara ko bercerita tu dah macam ko berbangga...sadis!

habis cite fasal mak..

ni cite fasal hari ni lak..
lagi mendidih hati aku nih..yang aku pelik tu time aku nak makan lak tu..hadoi mmg terbantut selera aku..tadi aku pegi servuce kereta, so mls nak tunggu, aku tinggal jek, gerak g ioi mall dengan kete haqi..lagi pun nak g bayar broadband ni..jadinya nak tunggu kete siap, makan lah kami kat ioi...

haqi q utk bayar makanan kami, aku lak cop meja..kat belakang aku ada sorang bapak dengan 2 orang nak..sorang laki and sorang puan,,duk lam stroller..kecik lagi lah..tapi aku tengok budak tu tengah nagis teresak2 tapi tak lah menjerit terlolong-lolong..aku jeling je lah since tgk anak dia tak dek lah buat hal sgt..tetiba...aku dgr si bapak ni duk tanya anak dia..taw tanya anak dia camne?camni ha..

apa masalah ko nak nages camni?
ko ada masalah apa hah? *nada macam org nak ajak gaduh*apa lagi budak tu yang nagis steady tu terrus lah terpekiki pekik...sib tak kena pelempang aku tgk budak tu..yang bapak pulak dah tak boleh pujuk anak dgn elok ke?macam lah ko tak leh cakap baik2..kecik2 dah torture emosi budak..yang da masalahnya ko bukan anak ko?masalah ko tahu buat anak je tapi tak tau nak jaga anak..tak tau nak nasihat anak..tak tau nak pujuk anak..tak tau kat mall ni ramai orang tgk..semua ko tak tau lahhhhhh!!!!!adoi terus tak lalu nak makan aku..

sib perodua call awal suh ambil kete, aku pun dah tak de mood nak melepak...tengah jalan nak ke car park, tetiba aku ngan haqi dua2 tersentap...tetiba kat tengah2 mall tu ada sorang bapak gak marah anak dia..
"ko nak penumbuk aku ke? "sambil kepal menumbuk
ko ingat aku takut lah ko? mmg lah ko tak takut kat anak ko?tapi budak tu bukan nya hentak2 kaki minta ko belikan dia barang tu..yang ko hangin macam gila tu kenapa?apasal hari ni aku jumpa kes2 macam ni..penyepoil giler..bagus sgt lah cara ko tu..siap tunjuk2 penumbuk depan oarang ramai lagi...bagus lah nanti anak ko besar sok bukan setakat tunjuk, tapi bagi je terus kat muka ko bila ko ngada2 nak suh belikan apa2..mau ko?

tengok dua kejadian ko, aku ngan haqi masing2 pandang sesama je...sedih pun ada..terus haqi cakap..

"kita jgn jadi macam dorang ek..dorang tu belum cukup motivasi diri nak jadi bapak tuh.."

mmg pun, sebelum nak jadi mak pak kena lah bersedia mental fizikal..tak kira lah muda ke tua, bila men dgn anak kena lah sesuai kan dengan keadaan anak, fiaikal, emosi dorang..jgn nak men belasah je..nak hukum anak boleh je, tapi aku rasa tak perlulah nak maki hamun anak macam budak tu buat kesalahan yang leh bawa hukuman gantung...

malas lah nak hurai panjang hal ni..walau aku belum jadi mak aku tak mahu terdedah dengan senario tak sihat gini..orang macam aku yang tak kawin lagi ni pun perlu contoh yang terbaik dari orang sekeliling..sementelah lagi bila jadi mak pak kenalah jadi role model untuk dorang...
 
 ngerti kamu?

No comments:

Post a Comment