Tuesday, October 23, 2012

perasaan ibu sewaktu melepaskan anak lelaki..

perasaan seorang ibu sewaktu melepaskan anak tak siapa yang dapat mengerti..aku lagi lah sbb tak jadik ibu lagi kan..walaupun aku tak mengerti tapi aku bukan buta hati untuk memahami..hari tu kan kazen aku kahwin.aku tengok lah mok je aku nagis..semua orang pelik gak lah, nape nak nagis sedangkan anaknya lelaki..lain lah anak dia perempuan..ada lah rasa gusar utk melepaskan anak di bawah jagaan org lain..sednagkan selama ni ada depan mata jew kan..

ada orang cakap melepaskan anak lelaki lagi sukar dari anak perempuan...anak perempuan ni kita dah dididik dalam soal rumah tangga ni sejak dari kecil..tapi anak lelaki?mungkin setelah kawin baru nak belajar semua tu..jadi perasaan ibu sering terfikir apakah anaknya mampu menjaga isterinya sedangkan dia tiada asas dalam rumahtngga...

pernah dulu....sewaktu akak aku kawin...sewktu nak melepaskan dia...tak tahu lah rasa macam satu kehilangan pun ada..semua kena terima yang kita tak boleh lagi seperti dulu kerana akak harus menjalankan tanggungjawabnya pada familaynya terlebih dahulu...aku masih ingat sewaktu majlis menghantar menatu kak long...rasa macam kaki ni tak nak je melangkah balik...ayah and mama pun sama...semua macam sdih...mama siap tak nak cakap dengan kitarong..balik dari menghantar menantu tu ayah ajak pegi KFC..semua dah pelik dah..rupanya ayah pun tak da mood nak balik..sedih kot lau balik rumah awal2 tgk anak sulung dia dah tak da sepi lak rumah tu...tapi mmg sepi kot bila sampai rumah..aku pun pelik lah napa lah semua org ni...balik rumah terus nak siap2 tido, macam tak nak fikir...then tgh2 malam tu aku dapat msg..
dari mama aku..dia msg ape korang tahu..

"mmg mama bukan ibu kandung korang tapi mama sedih melepaskan k.long..mungkin mama tak tahu nak meluahkan perasaan mama.."

aku rasa semua adik beradik aku dapat msg ni..aku dah lupa..tapi gitu lah..perasaan seorang ibu walaupun mama aku bukan ibu kandung kitaorang..sbb dah kita membesar depan dorang haruslah dorang rasa bimbang kan..

same goes with the other sisters..sedih gak..maklumlah aku ni ramai adik beradik perempuan, 2 yg bongsu je lelaki..jadinya sedih lah dorang anak2 dorang semua kena ikut suami kan..

itu yang aku lihat time ibu nak melepaskan anak perempuan..ni kisah mak cik aku nak melepaskan anak lelaki dia..nagis beb..bimbang..mampukah anak lelaki dia ni jaga anak orang..?aku ingatkan dia sedih sebab takut anak laki dia sayang bini lebih tapi sebenarnya dia lagi takut anak jika anak lelakinya tak kuat mengharungi alam rumahtangga maklumlah muda lagi..nak jaga anak orang bukan senang, walaupun tak kaya tapi kita kena juga fikir untuk memberi segala kecukupan baginya..tetiba aku rasa beratnya tugas lelaki ni..tian pun ada..tapi ada hikmahnya mengapa allah meletak syurga dibawah kaki suami kan...

bila aku dengar luahan hati mak cik aku ni aku rasa sebak ..padahal aku dah nagis pun..tapi cover-cover..aku ni tak suka sangat nak tunjuk airmata depan orang..padahal dada ni berombak wei...tahan sebak..mak sampai bila pun ingat anak..even dah kawin pun, da keluarga sendiri pun..bagi mak kebahgiaan anak lagi penting...saat mok je cakap perasaan dan kasih sayang mak ni bukan boleh dipertikaikan, bukan boleh di jual beli...bukan senang nak mebesarkan anak...bukan kerana dia menagis dia tak rela anak dia bersama orang lain, tapi hati ibu mana tak sedih kalau selalu anak di depan mata je..now bila rindu dapatkah dia peluk anak dia macam sekerap dulu..ok time ni aku dah nagis..padahal anak dia duduk bape selang rumah je dengan dia..

ibu ni seorang perempuan..ibu juga mengharapkan suaminya memberikan kebahagiaan padanya..ibu juga ada anak lelaki dan perempuan..anak lelaki kena membahagiakan isterinya..anak perempuan pula mengharapkan suaminya membahgiakannya..macam nak cakap lau kita nak keluarga kita bahagia kita juga harus membahgiakan org lain la...ibu bapa kat dunia ni bukan minta yang membebankan anaknya pun, lihat mereka bahagia pun dah cukup buat meraka gembira..

kasih ibu mmg tiada tandingannya....

No comments:

Post a Comment