Wednesday, October 24, 2012

kami ni bukan nak memilih pun

ramai orang tanya aku kerja ni best tak..oh mmg best, sbb kita belajar benda yang baru..benda yang tak ada pun waktu kita belajar dulu..mungkin ada lah jugak tapi sikit je lah..aku walaupun bukan berjawatan besar, bergaji besar aku bersyukur je sebab rezeki aku untuk mendapat kerja ni cepat and now aku dah makin adapt and selesa dengan kerja aku sekarang walaupun sometimes ada gak rasa bosan nya sebab buat benda yang sama..ada juga rasa stress sebab terpaksa ikut cakap senior and ada juga rasa down sbb kebolehan ko dipertikaikan..normal lah tu keje kat mana-mana pun ko kan rasa benda-benda ni semua..

waktu mula-mula keje serius aku cakap letih, even aku 8 jam kat ofis je..ngantok tersengguk2..bila atasan suh keluar aku mengelabah sbb aku takot drive..everyday mulut aku ni asyik duk cakap nak berhenti je..tapi sampai sekarang ada je aku ofis ni..hiks!bese lah mulut manusia ni mmg bukan leh tutup sgt..

tapi aku ni teringin gak nak kerja dalam bidang yang aku belajar..tak pun bagi lah aku explore benda baru ke..kalau ada jawatan kosong dekat goverment aku bukan men excited lagi mengisinya..isi je lah panggil nya tak..sangat terkilan gak pun ada..rata-rata nya mempersoalkan course yang aku ambil..tapi diorang tak pernah nak tanya aku adakah aku ni willing nak belajar something new which out of my study before..tapi dah sah2 aku tulis kat resume aku sanggup belajar tapi harammmmm dorang nak call or meet me to discuss..so apakah lagi nak aku harapkan..

aku habis belajar mmg aim cari kerja, tak kisah kerja private or gov..dua-dua kau isi..ada gak orang pertikai aku kerja private ni..bese lah kalau orang kampung pandang orang yang goverment je even ko kerja pekerja am rendah..janji ko goverment..huhu!padahal gaji kerani kat private lagik tinggi dari pegawai kat goverment..so?tapi benefit of course lah goverment di utamakan..loan, rumah, pencen orang kan tgk pada goverment kan..so tak kisah lah nak buat macamna mmg bukan rezeki aku lagi nak kerja kat goverment..jadi aku teruskan kerja aku kat syarikat sekarang since i love my work now!

tapi aku sangat bengang.............
kalau nak cakap graduate uni ni nak memilih kerja ni mmg tak adil lah..aku yg ada degree ni tak kisah je lau dapat jadi pembantu tadbir pun..aku ec je jawatn tu..tapi bese lah ec jawatan bagai, tapi tak panggil gak..apa yg dorang cari pun aku tak tahu..one day aku dapt call dari satu badan berkanun ni..confirmation if aku ni berminat nak datang interview tak..so aku cakap lah nak..bila aku tanya bila..laju je cakap dalam masa terdekat..tapi suruh tunggu call dulu..so tak pa dah cakap dalam masa terdekat kan so kita tunggu lah...
tapi.....
haram lepas tuh senyap je.................
lastly aku follow up tnya la.........
sekali jawab......"kita tak boleh decide lah, kena tunggu surut /info dari orang atasan"
what? so aku insist gak tanya bila since ko dah cakap nak panggil dalam masa terdekat kan..
still tak boleh bagitahu sebab tak tahu sebab tarikh tak keluar lagi...
so kejadahnya ko call aku bagi harapan???aku punya application tu mmg dah lebih 6 month pun and aku mmg tak harap pun dapat, tapi dah ko yang call ckp camtu, ko bagi harapn segala...lastly ko cakap ko tak tahu...sapa tak hangin...ko dah buat orang berharap lastly ko buat orang macam meraih simpati..
itu aku dah lupakan...dan aku pun malas nak ambil tahu dah, dan malas nak follow up..

but........
baru-baru ni kuar lagi jawatan yang sama dari badan berkanun yang sama.....wtfffffish!
aku call je tanya badan ni, aku nak apply that post tapi aku nak apply through email..certificate aku scan and aku email...aku tanya gak status aku yang dulu tu..perlu ke lagi aku apply post ni since aku dah apply dulua and aku pun dah di call untuk datang interview cuma dorang tak da 'tarikh" time tu..dia cakap kena, sbb permohanan dulu dorang kira terbatal...i fireeeeeeeeeee!fireeeeeee! tak de inform aku pun bahawa permohanan dulu terbatal...marah lah aku..kejadahnya nak ec form puloh2 kali...ok aku sabar lagi...tanya lagi certificate tak boleh ke ambil je yg lama tu since mesti dorang rekod name aku and simpan lagi data aku kan...ko tahu jawab apa?
suh aku hantar balik dgn semua sijil........
aku cakap lah apa tak de system ke yg lagi senang and jimat, benda ni kos, mmg bagi setengah orang murah tapi kat tempat aku ni print and fotostat ni susah nak cari and mahal...nak pos sah2 nak kena pos laju sbb nak confirm sampai...*tapi tak confirm dorang buka baca* membazir kertas and wang taw...apa ke salahnya ko pelbagaikan cara....guna online lagi cepat....jimat.......ko tak baca pun aku tak terkilan sangat...duit aku tak habis...faham! siap boleh cakap lagi kat aku yang ramai sangat orang hantar samapi dorang sendiri pun tak tertengok...so fham-faham lah agak2 ko tak de luck ntah2 permohanan ko dorang tak baca pun..susah2 je ko hantar...

kalau sepuloh kali ko iklan jawatan kosong sepolah kali lah kerja ko menghantar resume and sijil ko.lau satu application tu bajet lam rm10 (kos pos laju+print+fotostat+minyak moto/kete/tambang bas ke pos+ etc..). sepuloh application dah jadi rm100...jadinya dari rm100 tu baik lah aku bayar loan ptptn...sekarang pun aku malas nak apply kerja yang nak kena summit by pos ni, habis pitis aku je, panggil nya tak...dah bagi harapn pastu ko batalkan camtu je...dislike this way!

Aku terkilan jugak lah, sebab ramai kot kat luar sana gak bukannya dari orang senang...tak boleh ke fikir cara yang boleh memberi kesengan pada kami ni...rasanya permohanan online ni lagi flexible..tak pun agak2 dorang dah hantar permohanan tu ko update lah name dorang kat website company, so that kami ni tahu permohanan kami ni ditengok jugak..rasa lah juga berbaloi....bagi setengah orang duit yang sikit tu la bekal perut kami...tapi sebab kami ni nak cari kerja kat company ko, kami korbankan juga keperluan kami...keperluan ok bukan kehendak or nafsu!

kalau hari sabtu kat mall dah tak boleh pakai plastik sbb nak selamatkan bumi bla.bla.bla...dah nak selamatkan bumi nak kena ada pokok sbb tumbuhan ni bekal oksigen nak bagi ko hidup...abis lau semua orang nak kena apply job guna pakai kertas, fotostat sijil dah dekat 30 page tu, nak lak paper yang cantik putih suci, fit t0 1 page..kejadahnya ko nak selamatnya pokok lau ko galakkan orang cantas pokok nak produce paper for apply job!aku mmg tak mengerti....bayang lah sendiri lau sejuta orang yang apply job....taw lah paper tu boleh di recycle tapi pokok yang ko cantas tu bukan setahun leh tumbuh balik...

apa-apa lah...sometimes we need keadilan gak...at least give us info lah...
aku percaya je pada rezeki tapi orang cakap kalau ko tak fight ko kat situ lah...
janji aku dah call and said what i should said..
the rest aku berserah je lah...


people when you work plase think the other,  and please do your work...
istilah tak sempat nak tgk tu aku rasa tak leh diterima...
6 month kot before you closed that application...
please lah...

agak2 malas nak kerja bagi je dekat fresh graduate yang ramai menganggur ni...boleh lah jugak kami ni bayar ptptn.........nak tolong mak bapak...balas jasa dorang....kami ni bukan nak demand sangat..........

give us chance lah!

No comments:

Post a Comment