Saturday, November 17, 2012

ayah.


susah nya nak mengarang entry ni..tak terkira nak bercerita fasal ayah..ternyata sangat banyak hal yang membuatkan ayah begitu bertahta di hati ni..ternyata susah jugak nak memahami kasih sayang ayah kerana ayah bukan lah seorang yang meluah seperti ibu..

mmg kita jarang dengar ayah yang menyatakan kebimbangannya pada kita..mungkin caranya berlainan..pernah dulu aku rasakan ayah tak bimbangkan aku..tapi aku silap..ayah tak pandai nak luah..tapi dari katanya yang tegas aku tahu dia bimbangkan anaknya...kadang kesian tido pun tak lena..
pernah dulu aku selalu merajuk sebab tak pandai bawa moto..minta ayah ajrkan..ayah tak nak..tapi adik beradik aku yang lain semua boleh...aku sangat lah sedih...sampai aku masuk universiti..masih tak tahu bawa motor..asal nak bawa je ayah dah macam tak percaya..huhu..sedih..sebab aku terasa aku nekad ambil lesen moto tanpa pengetahuan ayah..aku nak buktikan pada ayah..ternyata aku boleh...dan aku lah yang paling awal ada lesen motor..dan ayah belikan aku moto sewaktu aku di semester akhir di UPM..mmg sngat terharu...begitulah ayah..hati dia mmg risau tapi bila dia tahu anak dia dah mampu berdiri sendiri, berdikari mampu handle sesuatu dia sanggup berikan apa sahaja yang diperlukan anaknya...dan aku sangat berterima kasih pada ayah kerana tidak mengajarkan aku naik moto awal kerana baru aku sedar bagaimana nak mencapai sesuatu yang aku inginkan dan yang pasti bagaimana aku melawan rasa takut aku tu..

sejak arwah ma tiada, ayah lah segalanya...boleh tengok kesungguhan ayah memikul dua tanggugjawab..boleh lihat bagaimana ayah meletakkan dirinya dalam dua karekter..sungguh aku sangat terharu..walaupun tugas ma tak sesempurna sewaktu ma ada tapi ayah sangat tabah...pernah merasa ayah masak maggi, masak nasi..masak simple2 sebab ayah tak pandai masak tapi boleh tengok kesungguhan ayah..dulu balik sekolah boleh tengok note dari ayah selalu letak atas mesin jahit arwah ma.." duit belanja bagi dengan adik, nasik dah masak, goreng telor and makan" selalu hari-hari macam tu ayah tulis..aku dengan adik dah pandai masak sendiri, gosok baju sendiri, basuh baju sendiri, kadang2 basuh baju ayah juga...
bila dah besar terasa sangat nak bermanja dengan ayah..sebab dulu jarang ada masa dengan ayah..dulu aku sekolah jauh dengan ayah..balik jarang2 sebab aku selalu balik kampung ayah..bila dah besar aku rasa ayah suka anak-anak dia manja dengan dia..mungkin dia tahu suatu hari nanti semua anak dia kena ikut suami..anak ayah anak perempuan, 2 yang bongsi je lelaki..ayah sangat faham kalau anak tak dapat balik jenguk dia..walau dia tak pernah cakap kenapa anak dia jarang balik tapi aku boleh tahu ayah rindukan kami..ayah memang susah nak cakap dia rindu...

dulu waktu kecik, arwah ma masih ada lagi..teringat dulu aku pernah demam panas..sampai2 bercakap sorang-sorang..ayah lah every night angkat aku tido dalam bilik..selimutkan aku...malam-malam bangun tengok aku..ye aku sentiasa terjaga bila ayah datang tanya ada nyamuk ke?sejuk ke? kaki krem tak? (aku selalu krem kaki). pagi-pagi ma dah siapkan jerang air, ayah mandikan...

pernah juga dulu waktu ayah kerja kat kawasan pendalaman..nak kerja kena naik bot..aku selalu ikut dengan arwah ma lepas tadika..suatu hari time balik nak naik bot kena jalan ikut titi..and aku pernah lemas sebab tergelincir waktu jalan kat titi..ayah lah yang terjun selamatkan aku..aku masih ingat lagi ayah goncang2 badan aku, bukak baju dia selimutkan aku..ayah penyelamat! sampai sekarang aku masih ingat..mungkin ayah sudah lupa tapi aku tahu kenapa ayah sangat cemas kalau adik aku ke sungai tanpa pengetahuan dia..in fact soliqin adik aku dia lah budak yg paling lambat tahu berenang kat kg aku..paling lambat tahu bawa moto jugak :-) ayah ada kisah...
rasanya ayah lah paling bangga bila dapat bawa kereta aku jalan-jalan..ayah sangat cermat..balik kampung mesti tak miss nak cuci kereta..sanggup buat walaupun aku cakap tak payah...ayah tak kisah janji tengok kereta anak bersih, cantik...rasa bersalah sebab selalu bawa balik kereta kotor dan pulang dengan kereta bersih and berkilat sebab ayah cuci..maafkan anakmu ayah..berbuih ayaj suh aku belikan kiwi kete, lap kete..tapi aku?kadang sebab malas nak cakap lastly ayah juga ambil kain lap kete, ambil kiwi kilatkan kete..cek tayar, cek segala lah...begitu lah ayah..walau tak de cakap "wow anak ayah dah ada kete," tapi dari perbuatannya taw dia bangga.

pernah dulu sewaktu nak hantar aku masuk universiti, ayah dah beribu habis repair kereta dia sebab nak hantar anak dia masuk u..takut kereta buat hal maka ayah servis dan tukar banyak benda kat kereta untuk menjamin keselesaan dan keselamatan perjalanan..tapi ayah hanya merancang....perjalanan yang hampir sampai ke destinasi...ternyata dugaan menimpa apabila kereta ayah dirempuh dari belakang..dalam kereta aku boleh rasakan kasih ayah walau time tu maut terbayang di mata...sambil menyebut allah!allah!allah! aku dapt rasakan sebelah tgn ayah menghalang tubuh aku terlantun ke depan..sebelah lagi menggengam stereng..dada ayah terhempap di stereng....ternyata allah masih memberi aku peluang untuk merasa lebih banyak kasih ayah..alhamdullilah aku masih bernyawa sampai hari ni...masih dapat tengok ayah..

sebab ayah rasa bersalah ayah pernah cakap dia yang bersalah..dulu waktu hantar kak long masuk u, arwah ma pergi..sampai2 ayah pernah cakap dia dah tak sanggup bawa kereta nak hantar anak masuk universiti..sungguh aku rasa bersalah...tapi aku bersyukur sebab tiada kecederaan serius dialami time tu cuma merasa kesian bila tengok kereta ayah teruk dan terfikir kesusahan ayah nak repair balik kereta tu...after siap register aku masuk u, ayah dan mama balik naik bas..lagi sedih hati ni..

bila dah berkerja terasa ya allah penatnya mencari sesuap nasi..terfikir kesusahan ayah mencari rezeki untuk anak-anak dia..bila dapat bagi duit dekat ayah..ya allah rasa syukurnya...rasa menagis dalam hati...selalu cakap " ayah ambil lah, tak banyak pun.." ayah mesti cakap, ayah tak apa dah kerja...tapi aku tahu ayah gembira anak dia tak lupakan dia even aku bagi tak banyak mana pun..berbanding dengan ayah sara aku time study dulu..pernah dulu ayah cakap yang buat aku betul2 nagis " anak amanah allah, dah menjadi tanggugjawab, bila dah besar mereka boleh hidup gembira itu dah buat ayah gembira bukan mengharap balsan".

kalau nak bercerita fasal jasa seorang ayah memang tak terkira..sampai bila-bila pun tak kan habis kerana setiap hari ada jasa nya pada aku..setiap doa dari ayah adalah jasa yang tak terhingga..

biarlah orang nak cakap apa pun fasal kami..tapi aku tahu setiap anak ayah tahu setiap pengorbanan ayah..kadang orang bercakap tidak pernah merasa apa yang kami rasakan..mereka tak pernah merasa susah kami rasa, bahgia kami rasa...jadi tidak adil juga hendak menghakimi mereka melainkan mengharapkan mereka sedar dan berubah..
coretan ini bukan bermakna jasa ibu tiada..cuma kadang jarang ornag bercakap fsal ayah sebab ayah lelaki yang diam memendam rasa..kadang susah mengerti ayah..tapi kalau dah nama anak ayah suatu saat mengalir air mata kerana mengingat jasa ayah yang tiada tandingan..walau siapapun mereka.........merekalah yang memberikan kehidupan kita sekarang...kalau terasa senang, gembira, bahagia ingat lah semuanya bermula dari mereka bukan hanya ingat dikala susah dan sedih..

sememangnya saya bangga menjadi anak ayah!
semoga allah sentiasa melindungi dan merahmati hidup ayah..amin.

No comments:

Post a Comment